مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1399/02/30_16:5

راهکارهای موفقیت یک مدیر پروژه ساخت و ساز


به عنوان یک مدیر نگاه اول ممکنه فکر کنین که مهارت‌های مدیریت پروژه و مدیریت ساخت و ساز با هم یکی هست

راهکارهای موفقیت یک مدیر پروژه ساخت و ساز

به عنوان یک مدیر نگاه اول ممکنه فکر کنین که مهارت‌های مدیریت پروژه و مدیریت ساخت و ساز با هم یکی هست. بله. هردو از قوانین مشترکی تبعیت می‌کنن. آغاز پروژه، برنامه‌ریزی، اجرا، پایش عملکرد و اتمام پروژه. اما شباهت‌ها همین‌جا به پایان میرسن. نیاز به دانش گسترده از صنعت ساخت و ساز و ترکیب اون با مدیریت، از مدیریت پروژه‌های ساخت یک زمینه منحصر به فرد و پیچیده میسازه که از مدیریت پروژه متمایزه. براساس گفته‌های موسسه‌ی مدیریت ساخت و ساز ایالات متحده آمریکا، مدیران ساخت و ساز به طور متوسط ۱۲۰ مسئولیت رو بر عهده دارن. یعنی اونها باید در کار استراتژیک‌تر و متفکر‌تر باشن تا بتونن با حوزه‌های مختلف کاری و تغییر مدام در شرایط کار کنار بیان.

برای اینکه مدیران ساخت و ساز اطمینان حاصل کنن که تمام کارها به انجام رسیده و تمام معماران، پیمانکاران و تامین کنندگان به برنامه زمانی و بودجه توجه دارن، باید از ابزارها و استراتژی‌هایی استفاده کنن که کارشون رو ساده می‌کنه. خوشبختانه، مدیریت ساخت و ساز با توسعه‌ی ابزار‌های جدید برای ساده‌ کردن پروسه‌ی کاری، به سمت تکنیکی‌تر شدن پیش‌رفته. اینکه شما چطور از این ابزارها استفاده می‌کنین مهم هست.

یک جریان ارتباطی ایجاد کنید
د
ر میان عنصرهای مهم در مدیریت پروژه، ارتباطات در تمامی مراحل مدیریت ساخت و ساز یک عنصر ضروری و حیاتی هست. در زمان اجرا، خبرهای خوب و بد به یک اندازه مهم هستن. پس شما باید بین افراد تیم اجرایی در سایت، سهامداران، کارفرمایان و تامین کنندگان یک جریان ارتباطی برقرار کنین. این شفافیت فرایند کار رو آسونتر می‌کنه و تعداد ایمیلها و تلفن‌های دریافتی رو موقع بروز مشکلات کاهش می‌ده.

برنامه ریزی مداوم داشته باشید
برنامه‌ریزی ممکنه در لیست موسسه‌ی مدیریت پروژه در مرتبه‌ی دوم قرار گرفته باشه اما مدیران ساخت و ساز قبل از اینکه حتی پروژه رو آغاز کنن باید برنامه‌ریزی رو انجام بدن و تا زمان اتمام پروژه به بازبینی و توسعه‌ی برنامه مشغول باشن.

نظارت داشته باشید و سوال بپرسید
هیچ صنعتی رو نمیشه نام برد که مدیران پروژه‌اش فقط روی میزشون لم داده بشن. بدون شک چنین کسانی از پروژه یا تیم اخراج می‌شن. هر مدیر پروژه خوبی به یک بخش جدایی ناپذیر از پروسه کاری تبدیل می‌شه و دوشادوش دیگران کار می‌کنه. مدیریت ساخت و ساز به علت فیزیکی بودن بیشتر از هر صنعت دیگه‌ای به توجه و تلاش یکپارچه نیاز داره. عناصرکاری به شدت می‌تونن روی جریان کار تاثیر بگذارن. زمان‌های بسیاری وجود داره که باید قبل از حل یک مسئله اون رو از شخصی بپرسین.

برای رصد هزینه‌ها و بودجه از ابزارها استفاده کنید
بیشتر مدیران پروژه باید دائم به فکر پول باشن، اما مواردی مثل مجوزها، حقوق، مواد و تجهیزات پروژه معمولا بین منابع مالی دست به دست می‌شن. از خشت اول تا آخرین آجر، مدیران ساخت و ساز مسئول رهگیری و رصد تمامی هزینه‌ها هستن. به خصوص اگر این موارد به بودجه اولیه مربوط باشه. معمولا مدیران پروژه یک بخش حسابداری برای مدیریت فاکتورهای پیمانکار دارن اما حتی در این صورت، شما باید دوشادوش حسابدارتون کار کنین تا مطمئن بشید تمامی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم محاسبه شدن.
از سیستم‌های گزارش دهی خودکار استفاده کنید
هیچ مدیر پروژه‌ای وقت این رو نداره که در روز به صدها ایمیل جواب بده یا برای هر سوال در مورد بودجه یا پیشرفت کار با دیگران تماس بگیره. در صورت استفاده از یک پلتفرم مدیریت پروژه، درعین اینکه می‌شه روی برنامه زمانی و نظرات تمرکز داشت، امکان این هم وجود داره که بصورت خودکار گزارش‌های کار رو دریافت کنین.مدیریت ساخت و ساز بصورت هفتگی به گزارش‌های مختلفی نیاز داره و استفاده از سیستم‌های گزارش‌دهی خودکار میتونه به مقدار زیادی در زمانتون صرفه‌جویی کنه. استفاده از چنین سیستم‌هایی بهتون اطمینان میده که در زمان مناسب، هر گزارشی به فرد مقصد گزارش ارسال می‌شه و بهتون اجازه می‌ده که روی کارهای دیگه و ارتباطات تمرکز کنین.

 



کلمه کلیدی :

نام نویسنده :الگام