مدل های کسب و کارآنلاین برای کسب درآمد بیشتر (1) تاریخ ثبت : 1399/06/10_11:56

مدل های کسب و کارآنلاین برای کسب درآمد بیشتر (1)


توضیحات تفصیلی پیرو پست قبلی درباره مدل های کسب و کار آنلاین برای کسب درآمد بیشتر

مدل های کسب و کار آنلاین برای کسب درآمد بیشتر(1)

همراهان عزیز همانطور که در پست قبل وعده داده شده بود پس از آشنایی با مدل های کسب و کار اینترنتی محبوب بنا شد توضیحات آنها به تفصیل در پست های بعدی برای شما عزیزان گذاشته شود ، اینجا 5 مورد از   مدل های کسب و کار اینترنتی محبوب را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد :

1.محصولات دیجیتال

محصولات دیجیتال شامل تمامی محصولاتی هستند که وجود فیزیکی ندارند اما در فضای مجازی و آنلاین، از ارزش بالایی برخوردار هستند. این محصولات شامل کتاب‌های الکترونیکی، نرم‌افزارها، کلاس‌های آنلاین، قالب‌های گرافیکی، ویدیوهای آموزشی، عکاسی، محصولات مرتبط با دنیای انیمیشن و مدل‌های ‌سه‌بعدی هستند. به‌دلیل دنیای بزرگ محصولات دیجیتال، هر کدام از آن‌ها دسته‌ مختلفی دارند. طیف وسیعی از این محصولات، در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

بر اساس محتوای متنی: مثل کتاب‌های الکترونیکی، راهنما و قالب‌‌ها

بر اساس محتوای ویدیوییمانند سمینارهای آنلاین و آموزش‌ها

بر اساس محتوای صوتی: نظیر کتاب‌های صوتی، کورس‌های صوتی و آهنگسازی

بر اساس محتوای تصویری: مثل کارهای گرافیکی، لوگو، انیمیشن و انواع طراحی

بر اساس محتوای ابزار و نرم‌افزار: تولید اپلیکیشن، طراحی سایت و برنامه‌نویسی

معمولا رقابت در بازار محصولات دیجیتالی بر اساس محتوای متنی بیشتر است، چون تولید آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. در مدل‌های دیگر، به تخصص بیشتری نیاز است اما همچنان بازار رقابت داغ است و هر فرد که تخصص بهتری داشته باشد؛ موفق‌تر خواهد بود.

چطور در بازار محصولات دیجیتالی فعالیت کنیم؟

شما می‌توانید به سه روش در این مدل کسب و کار آنلاین فعالیت کنید:

اگر تخصص‌تان کافی است، خودتان محصولات را خلق کنید.

از یک متخصص بخواهید تا محصولات را برای پلتفرم شما تولید کند.

پلتفرم فروش‌تان را در اختیار تولیدکنندگان محصولات دیجیتالی بگذارید.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای تولید محصول، از فریلنسرها یا آژانس‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ حالا شما آن تولیدکننده محتوا هستید، یا صاحب پلتفرم کسب و کار.

زملنی‌که محصول‌تان را به هر طریقی در اختیار گرفتید، باید با خریداران همکاری کنید. شما می‌توانید هر روشی را در این مدل کسب و کار اینترنتی انتخاب کنید اما باید به نقطه عطف بازار توجه داشته باشید. بازارهای آنلاین دائما تغییر می‌کنند و هر سال ترندهای مختلفی را پیش می‌گیرند. اگر با این ترندها همگام نباشید، دستیابی به موفقیت سخت خواهد شد.

مزایا و معایب مدل کسب و کار آنلاین محصولات دیجیتال

مزایا

حاشیه سود بالا

عدم نیاز به حضور در بازار یا ارسال کالا به‌صورت فیزکی

عدم نیاز هزینه‌ برای انبار یا موارد مشابه

در دسترس‌بودن همیشگی محصول در فضای آنلاین

معایب

دیگران به‌راحتی از محصول شما کپی‌برداری می‌کنند.

برخی از محصولات را فقط یک بار می‌توانید بفروشید.

بازار و خریدار مناسب را بیابید.

بازار به‌شدت رقابتی بر اساس تخصصی که دارید.

برخی کارهای دیجیتال، به سخت‌افزار بسیار قوی نیاز دارند.

اگر ایده‌ جذابی برای یک محصول دیجیتال دارید یا تخصصی دارید که در بازار به شما نیاز است؛ اگر در فضای آنلاین، شبکه ارتباطی بزرگی دارید که به‌راحتی می‌توانید مشتری پیدا کنید یا حتی اگر به‌دنبال یک شغل جانبی هستید که سرمایه زیادی نخواهد، مدل کسب و کار آنلاین محصولات دیجیتال، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

۲. فرآیند جذب مشتری

تمامی کسب و کارهای دنیا، آنلاین و غیر آنلاین، به دنبال این هستند که رشد فروش ثابت و مثبت داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل، سراغ فرآیند جذب مشتری می‌روند.

فرآیند جذب مشتری چیست؟

به زبان ساده، کسب و کار فرآیند جذب مشتری یعنی شما در آن برای دیگر کسب و کارها، مشتریان تازه‌ای پیدا می‌کنید. برای موفقیت در این مدل کسب و کار اینترنتی به پروسه‌ها و ابزارهای مختلفی نیاز دارید.

ابتدا باید نقطه ویژه یک بازار را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید. برای این کار، نیاز به تحقیقات زیاد و بررسی‌های فراوان است تا ببینید آیا در این بازار، تقاضای بالایی برای فرآیند جذب مشتری وجود دارد یا خیر.

یکی از تکنیک‌های خوب این است که شهرهایی را انتخاب کنید که بین ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد. همچنین کسب و کارهای محلی، همیشه به‌دنبال مشتریان جدید هستند؛ بنابراین هدف قراردادن آن‌ها یک نقطه شروع بسیار خوب است. مثلا اگر هدف شما مشاورین املاک است، باید در سایت و پلتفرم آنلاین‌تان روی مشاور املاک شهر موردنظر متمرکز شوید.

اهمیت سئو و ابزار در فرآیند جذب مشتری

پس از شناسایی بازار خود، شروع کار با ایجاد یک وبسایت آغاز می‌شود که بتواند روی مباحث جذب مشتری مثل تماس‌ها، ایمیل‌ها، بازدیدها و موارد دیگر متمرکز شود. سپس از طریق این وبسایت، باید روی فرآیند رتبه‌بندی گوگل وقت بگذارید. برای رتبه‌بندی گوگل در کسب و کارهای محلی، بسیار توصیه می‌شود که روی سئو محلی وقت بگذارید.

سئو به‌دلیل بهبود و تنظیم سایت برای جذب مشتریان موردنظر، از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق آمار سایت HubSpot، سئو بالاترین و مهم‌‌ترین منبع کسب و کارهای فرآیند جذب مشتری است. در رتبه‌های بعد، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند. همچنین مهم است که محتوایی که تولید می‌کنید از نظر کیفیت و ارزش، در جایگاه بالایی قرار داشته باشند. در نهایت، برای بررسی عملکرد خود، ابزاری برای دنبال‌کردن شماره‌ها، ایمیل‌ها و تحلیل ترافیک سایت نیاز دارید.

هنگامی که سایت تخصصی شما نسبت به بازاری که انتخاب کرده‌اید، (مانند املاک) راه‌اندازی شد و ترافیک بالایی را جذب کردید؛ زمان آن رسیده تا با شرکت‌ها و مشاورین املاک تماس بگیرید و به آن‌ها وبسایت‌تان را پیشنهاد دهید.

برای کسب درآمد، می‌توانید برای آن‌ها مطلب بنویسید یا سایت‌تان را به آن‌ها اجاره دهید. همچنین علاوه بر محتوا و لینک‌سازی به املاک مشتریان از نظر سئو محلی، شماره تماس و آدرس آن‌ها را روی سایت خود درج کنید تا مردم بتوانند آن‌ها را در موتورهای جستجو سریع‌تر پیدا کنند.

مزایا و معایب مدل کسب و کار آنلاین فرآیند جذب مشتری

مزایا

عدم وجود کالاهای فیزیکی و هزینه‌های مرتبط با آن‌ها مثل انبار

قابلیت شروع کار در مقیاس کوچک

تقاضای بسیار زیاد بازار درصورت کیفیت بالای محصول

معایب

رقابت در سئو بسیار زیاد و سخت است.

راه‌اندازی و به‌دست‌آوردن رتبه مناسب، زمان‌بر و گاهی ناموفق است.

اگر در زمینه وبلاگ و ایجاد سایت موفق هستید و می‌توانید ترافیک ارگانیک به سایت‌تان جذب کنید، اگر یک متحصص هستید که توانایی بالایی در ایجاد محتوا و جذب ترافیک در بازار دارید و اگر از دانش کافی برای جذب ترافیک پولی برخوردار هستید؛ مدل کسب و کار اینترنتی فرآیند جذب مشتری، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

۳. سایت‌های اشتراکی

سایت‌های اشتراکی، معمولا به پلتفرم‌هایی گفته می‌شوند که مشتریان به‌صورت ماهانه یا سالانه برای حق اشتراک یا عضویت پول پرداخت می‌کنند تا به محتوای ویژه دسترسی پیدا کنند.

این گونه سایت‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک شیوه پرداخت عضویت خاصی برای مشتریان ارائه می‌دهند. سایت‌هایی مثل فیلم و سریال، محصولات دیجیتال، محتوای ویژه، محتوای آموزشی تخصصی و موارد دیگر، از جمله سایت‌های عضویت یا اشتراکی هستند.

چطور می‌توان کسب و کار سایت‌های اشتراکی راه‌اندازی کرد؟

برای شروع کار، به یک سایت عالی یا برند شناخته‌شده نیاز دارید؛ همچنین باید بازاری انتخاب کنید که کاربران آن درصورت کیفیت بالا، مشتاقانه برای دسترسی به محتوا پول پرداخت کنند. مردم برای موضوعاتی مثل یادگیری نرم‌افزاری خاص یا یک درس تخصصی، محتواهایی نظیر فیلم و سریال، دسترسی راحت‌تر به محتوا یا حتی دسترسی به جزییات و اطلاعات بیشتر درمورد یک تحقیق درسی، حاضر هستند پول پرداخت کنند؛ اما به‌شرطی که بازار مناسب خود را شناسایی کنید و کیفیت خوبی به آن‌ها ارائه دهید.

پس از شناسایی بازارتان، باید ببینید که افراد حاضر در این بازار، چگونه و برای چه چیزی حاضر به پرداخت هزینه و حق عضویت هستند. برخی سمینارهای آنلاین را ترجیح می‌دهند، عده‌ای دوست دارند آموزش خود را از طریق فرمت‌های ویدیویی تماشا کنند یا حتی بعضی بازارها مثل بازار آموزشی که دانشجویان زیادی در آن حضور دارند؛ مطالب ویژه موردنظرشان را به صورت فایل‌های pdf یا پاورپوینت درخواست می‌کنند.

همچنین خوب است به‌جای یک انتخاب، پیشنهادات مختلفی برای حق عضویت داشته باشید تا ارزش این کسب و کار بالا برود.

مزایا و معایب مدل کسب و کار آنلاین سایت‌های عضویت

مزایا

در صورت بالابودن کیفیت، رشد و ثبات درآمد خواهید داشت.

با افزایش تعداد اعضا، می‌توانید به قدرت بازار خود تبدیل شوید.

با ارائه یک محصول باکیفیت، سال‌ها می‌توانید از آن کسب درآمد کنید.

بسیاری از پروسه‌های این کار را می‌توان به‌صورت خودکار انجام داد.

معایب

یافتن یا ایجاد محتوای باکیفیتی که مردم برای آن پول خرج کنند، سخت است.

برای عملکرد درست چنین سایت‌هایی، به تخصص یا استخدام یک متخصص نیاز دارید.

باید محتویات سایت‌تان را همیشه به‌روز و تازه نگه دارید.

اگر یک وبلاگ‌نویس یا تولیدکننده محتوا هستید، آرشیوی از محتویات بسیار باکیفیت در اختیار دارید و همچنین قدرت بالایی در زمینه وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و جذب کاربر دارید؛ مدل کسب و کار اینترنتی سایت‌های عضویت، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما محسوب می‌شود.

۴. تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایش در مدل‌های مختلفی به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر به وبسایت‌های مختلف سر زده باشید، با بنرهای ریز و درشت مختلفی مواجه شده‌اید که به‌صورت ویدیو، متن، تصویر یا انیمیشن به نمایش گذاشته می‌شوند.

همچنین شاهد چنین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیسبوک، اینستاگرام یا توییتر هستید. برخی تبلیغ‌کننده‌ها و صاحبان سایت هم از Google Display Network یا Microsoft Advertising استفاده می‌کنند تا تبلیغات‌شان با پرداخت هزینه در برخی از سایت‌های مختلف و مرتبط با بازارشان به نمایش در بیاید. زمانی که شخصی روی این تبلیغات کلیک کند، صاحب سایت از طرف گوگل پول دریافت خواهد کرد.

چطور می‌توان در زمینه تبلیغات نمایشی فعالیت کرد؟

راحت‌ترین راه این است که اجازه دهید روی سایت شما تبلیغات انجام شود. برای این کار می‌توانید در سایت‌هایی مثل Google AdSense یا سایت‌های مشابهی که مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها ارائه می‌دهند، عضو شوید. این راه یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای سایت‌های کوچک‌تر است. همچنین سایت‌های دیگری هم مثل Ezoic وجود دارند که هر کدام امکانات مختلفی ارائه می‌دهند.

البته پلتفرم‌هایی که روی سایت شما تبلیغات قرار می‌دهند، به کیفیت مطالب هم توجه دارند. این‌که چقدر محتوای شما منحصربه‌فرد یا چقدر طولانی باشد، بیشتر برای آن‌ها جذاب خواهد بود. هر چقدر که مطلب بلند‌تر باشد، آن‌ها موقعیت بیشتری برای گنجاندن بنرهای تبلیغاتی در لابه‌لای پاراگراف‌ها دارند که در نتیجه منجر به درآمد بیشتر می‌شود.

همچنین هر کدام از این شرکت‌ها، معیار خود را برای پرداخت پول دارند. مثلا Google AdSense بر اساس هر کلیک (Cost per Click) پول می‌دهد یعنی به ازای کلیک هر شخص روی بنرهایی که در مطالب سایت‌تان قرار دارد، گوگل پول شما را حساب می‌کند. همچنین برخی سایت‌ها بر اساس میزان بازدید صفحات پول می‌دهند.

به زبان ساده‌تر، اگر سایت‌تان در یک صنعت رقابتی فعالیت داشته باشد و برای پیروزی در این رقابت دائما تلاش کنید، موفقیت بیشتری در این نوع از کسب و کار به‌دست خواهید آورد. البته که در بازار رقابتی، نیاز به تلاش بیشتر دارید که درصورت عدم رعایت آن شکست خواهید خورد. همچنین اگر سایت بزرگ و پربازدیدی دارید، می‌توانید مستقیما برای شرکت‌ها و سایت‌های دیگر تبلیغات انجام دهید و از سایت‌های واسطه پرهیز کنید.

مزایا و معایب مدل کسب و کار آنلاین تبلیغات نمایشی

مزایا

درآمد از این راه بسیار مثبت و قابل‌توجه است.

دنیای تبلیغات به‌سمت دیجیتالی‌شدن می‌رود و آینده تبلیغات در این مسیر است.

عضویت در سایت‌هایی که روی وبسایت‌تان تبلیغات قرار می‌دهند، رایگان است.

به‌جز ایجاد سایت و موفقیت در آن، تبلیغات نمایشی به تخصص نیاز ندارد.

معایب

اکثرافراد، تبلیغات را مزاحم می‌دانند که روی تجربه کاربری نتیجه منفی می‌گذارد.

تبلیغات می‌تواند سرعت سایت را کم کند که مسئله مهمی در رتبه‌بندی است.

تبلیغات بسیار زیاد باعث خراب‌شدن ظاهر سایت می‌شود.

۵. نرم افزار به‌عنوان یک سرویس

یکی از کسب و کارهایی که وابستگی شدیدی به اینترنت و دنیای آنلاین دارد، نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس است.

برخلاف نرم‌افزارهای عادی که به زیربنا و کاربر نهایی نیاز دارند، نرم‌افزار به‌عنوان سرویس در فضای ابری راه‌اندازی و به‌کار گرفته می‌شود. یعنی این نرم‌افزارها، تنها با ورود به حساب کاربری و رمز عبور، روی تمام دستگاه‌ها و مرورگرهای تحت وب قابل‌دسترس خواهند بود.

شرکت‌ها و اشخاص مختلف برای استفاده از این نرم‌افزارها که سرعت و امنیت بالایی فراهم می‌کنند، ماهانه حق عضویت پرداخت می‌کنند. نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس، یکی از زمینه‌هایی است که محصولات آن هر روز درحال رشد است و شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، اپل و گوگل، کاملا به‌سوی این نوع ارائه سرویس قدم بر‌می‌دارند.

از نرم‌افزارهای کاربردی و اپلیکیشن‌های موبایل گرفته تا فروشگاه‌های آنلاین و پشتیبانی از مشتریان، صدها شرکت محصولات خود را به این صورت ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود این بازار تا سال ۲۰۲۰، به رشد ۱۵۷ میلیارد دلاری برسد.

چطور می‌توان از نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس، کسب درآمد داشت؟

چندین راه برای حضور در بازار این نوع از محصولات وجود دارد. اگر ایده نرم‌افزار خلاقانه‌ای دارید که می‌تواند جلب‌توجه کند یا برای بازاری خاص بسیار کاربردی باشد؛ آن را از این طریق عرضه کنید تا مردم برای استفاده از آن، حق اشتراک پرداخت کنند.

یکی دیگر از گزینه‌های ورود به این صنعت، روش همکاری فروش و جذب مشتری برای این‌ گونه نرم‌افزارها است که به دلیل سادگی و سهولت انجام آن، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. اگر در حال حاضر یک وبسایت یا وبلاگ دارید، می‌توانید با محصولاتی شروع کنید که در بازار شما درحال رشد هستند و کاربران زیادی دارند.

مردم برای استفاده از این نرم‌افزارها که برای‌شان کاربردی باشد، حاضر به پرداخت مبالغ ماهانه هستند. حتی برخی از نرم‌افزارهای تخصصی، حق اشتراک چند صد دلاری در ماه از کاربران دریافت می‌کنند تا در ازای آن، بهترین خدمات را ارائه دهند.

مزایا و معایب مدل کسب و کار آنلاین نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس

مزایا

یک نرم‌افزار خوب، ماه‌ها و سال‌ها درآمد ایجاد می‌کند.

نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس، آینده دنیای نرم‌افزارها است.

محصولات این بازار خلاقانه، کاربردی و در دسترس هستند.

معایب

رقابت در این صنعت ممکن است سخت باشد.

سرویس‌های ابری هنوز به‌حد تکامل نرسیده‌اند.

در بازار نرم‌افزار به‌عنوان سرویس، به خلاقیت، طراحی و توسعه در بالاترین کیفیت نیاز است.

اگر با این گونه از نرم‌افزارها آشنایی دارید، اگر کاربران مناسبی برای محصول نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس در اختیار دارید و همچنین اگر می‌توانید روی ایجاد یک محصول منحصر‌به‌فرد و جدید تحقیق کنید؛ این مدل کسب و کار اینترنتی برای شما مناسب خواهد بود.

 

 

شرکت نرم افزار مدیریت پروژه :

شرکت الگام در زمینه ارائه نرم افزار مدیریت پروژه آرسس فعالیت میکند. این شرکت خدمات خود را با قیمت مناسب و کیفیت مناسب ارائه میدهد.
برای برقراری ارتباط با مشاوران شرکت الگام، از طریق تماس با ما اقدام نمایید

 02691007044

 



کلمه کلیدی :

نام نویسنده :الگام