نرم افزار مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/12/26_14:14

کارهای روزمره یک مدیر پروژه


مدیر پروژه می تواند در پایان پروژه جلسه ای درباره ی درس های آموخته از آن برگزار کند. این کار به تیم کمک می کند تا رشد نماید و آموخته هایش را سازمان دهد. همچنین شرکت را از تکرار اشتباهات مشابه در پروژه های بعدی باز می دارد 

مدیر پروژه مسوولیت اصلی آغاز، طراحی، برنامه ریزی، کنترل، اجرا، نظارت و اختتام پروژه را بر عهده می گیرد. بر این اساس، کارهای مختلفی وجود دارد که مدیر پروژه به طور معمول درگیرشان می شود.

معرفی و توسعه نقشه راه:

پیش از این از مدیر پروژه انتظار می رفت که ایده ی کاملا پخته ای را برگزیند و آن را تبدیل به طرحی نماید که قابل اجرا باشد. اما اکنون نقش شما تا حدودی متحول شده و شاید لازم باشد از همان مراحل اولیه ی شکل گیری ایده درگیر آن شوید و ایده را ایجاد کرده و توسعه دهید.

سازماندهی وظایف مربوط به پروژه:

مدیر پروژه هم زمان با آغاز پروژه و در همان مراحل اولیه باید مشخص کند که دقیقا چه کارهایی باید انجام شود. برای این منظور لازم است که حوزه ی کار و نتایج مورد انتظار به روشنی تعریف گردند و در عین حال تمامی ملزومات رسیدن به اهداف با جزییات شان بیان شوند.

تشکیل تیم:

اگر ایده ی بزرگ شما عملی دانسته شد آنگاه باید تیمی را گرد هم جمع کنید که این ایده را رنگ واقعیت بخشند. ایده آل آن است که از افراد خبره در هر بخش کمک بگیرید اما بهترین افراد همیشه در دسترس نیستند. پس بهترین عملکردی که می توانید با افراد موجود داشته باشید را هدف قرار دهید و مشخص کنید که چه زمانی به کدام کارشناس نیاز دارید تا وقت آن ها تلف نشود و سرعت پروژه تان هم بالاتر رود.

درگیر کردن سهام داران:

قبلا از “مدیریت سهام داران” صحبت می شد اما الان مشخص شده که نمی توان آن ها را مدیریت کرد و باید آن ها را در پروژه “درگیر” کرد. یعنی باید اطمینان حاصل کرد که آن ها از تغییرات آتی و تغییراتی که بر آن ها اثر می گذارد آگاه باشند. شما باید مشخص کنید که آیا سهام داران از قدرت و نفوذ کافی برای پیش برد پروژه برخوردار هستند یا خیر.

مدیریت پول:

مدیر پروژه باید بودجه ی پروژه را جمع آوری کند، پولی که هزینه می شود را مدیریت نماید و بر هزینه ها نظارت داشته باشد. این وظایف به روش های زیر انجام شدنی است:

  • طراحی یک بودجه حرفه ای که دربردارنده ی تخمین هایی برای پوشش همه ی امور پروژه و منابع مورد نیاز باشد
  • کار کردن با کارشناسان هر بخش جهت کسب اطمینان از کامل و جامع بودن بودجه
  • استفاده از بودجه برای نشان دادن هزینه ها و وظایف پروژه به حامی مالی. همچنین ایجاد شفافیت کافی برای نشان دادن مرحله ای از پروژه که در حال پیش روی است و این که چه زمانی پروژه تکمیل خواهد شد.

به این ترتیب می توانید هزینه ها را ردیابی کنید یعنی شکاف هزینه های واقعی و مقادیر تخمینی را مقایسه نمایید. به علاوه، بر آن مقدار کاری از پروژه که انجام می شود نیز نظارت کنید زیرا که در نظر داشتن هم زمان پول و کارهای انجام شده نشان می دهد که هزینه های صورت گرفته تا چه حد بر اساس اهداف بوده و چقدر از اهداف دور شده.

رهبری تیم:

رهبری تیم یعنی دست و پنجه نرم کردن با چالش های عدم توافق و تعارض و همچنین حضور همیشگی در راس ارتباطات. شما باید به تیمتان انگیزه بدهید که بهترین کارشان را انجام دهند به خصوص زمانی که وقت تنگ باشد. اگر بتوانید پروژه تان را به محلی برای رشد و توسعه مهارت های افراد تبدیل کنید آن ها با جان و دل بهترین کارشان را ارائه خواهند داد.

تصمیم گیری:

وقتی نیاز باشد که حامی مالی، بزرگترین تصمیم ها را بگیرد، این مدیر پروژه است که مسوول تصمیمات اصلی مربوط به پروژه است حتی اگر مستقیما تصمیم گیر نباشد. زیرا اوست که در پروژه غرق است و از جزییات پشت تصمیم ها آگاه است. سایرین به اندازه ی او مطلع نیستند.

تحقق اهداف پروژه:

تحقق موثر آن چه که به عنوان مدیر پروژه عهده دار شده اید در گرو آن است که دقیقا بدانید که آن اهداف چه هستند. عوامل کلیدی موفقیت و معیارهایی که برای ارزیابی موفقیت پروژه استفاده می شوند را مستند سازی کنید. مشخص کردن اهداف ساده است اما اطمینان یافتن از این که آیا به اهداف رسیده اید یا نه چندان سرراست نیست.

مدیریت مراحل گذار:

مهمترین امر در پایان فاز اجرایی پروژه این است که مطمین شوید افرادی که بعد از شما پروژه را پیش می برند و با تیم شما کار می کنند یا از نتایج پروژه ی شما استفاده می نمایند بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند بی آن که به دخالت شما نیازی باشد.

به اشتراک گذاشتن آموخته ها:

مدیر پروژه می تواند در پایان پروژه جلسه ای درباره ی درس های آموخته از آن برگزار کند. این کار به تیم کمک می کند تا رشد نماید و آموخته هایش را سازمان دهد. همچنین شرکت را از تکرار اشتباهات مشابه در پروژه های بعدی باز می دارد 

📌 یک پیشنهاد دوستانه 

نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین فارسی آرسس یکی از قدرتمندترین نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین فارسی است که باتلاش جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور فعالیت خود را از سال 1394، در راستای خدمت‌رسانی به کسب وکارها آغاز نموده است. نرم افزار مدیریت پروژه فارسی یا نرم افزار کنترل پروژه آرسس ، در اجرای این مهم از دو ابزار قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل پروژه استفاده می کند ( همچون نرم افزار مدیریت پروژه تسکولو ) و لذا به ابزاری کاربردی و قدرتمند برای کنترل زمان، کنترل هزینه و مدیریت منابع و نیروی انسانی تبدیل گردیده است. نرم افزار مدیریت پروژه طیف وسیعی از راه حل ها را توصیف می کند که به افراد و تیم ها اجازه می دهد مسیر پیشرفت پروژه های پیچیده را از زمان تایید آنها تا تکمیل و یا راه اندازی آنها پیگیری کنند.

نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین فارسی . نرم افزار مدیریت پروژه فارسی. نرم افزار مدیریت پروژه. مدیریت پروژه. تسکولو ، نرم افزار مدیریت پروژه تسکولو



کلمه کلیدی :

مدیر پروژه

نام نویسنده :سپیده شاه مرادی