ایده استارتاپی و توسعه آن تاریخ ثبت : 1398/04/11_9:18

مراحل ایجاد ایده استارتاپی و توسعه آن


حتماً پیش آمده با وجود داشتن ایده‌ای درخشان ندانید که چگونه باید کار را ادامه دهید.

مراحل ایجاد ایده استارتاپی و توسعه آن

از آنجایی که عنوان این مقاله نظرتان را جلب کرده معلوم است که ایده‌های جالب زیادی برای راه اندازی استارتاپ به ذهنتان خطور می‌کند.
دیگر اینکه حتماً پیش آمده با وجود داشتن ایده‌ای درخشان ندانید که چگونه باید کار را ادامه دهید.
ما در این مقاله سعی می کنیم مراحل ایجاد ایده استارتاپی و توسعه آن را در قالب مراحلی کاملاً مشخص و به دور از ابهام برایتان تشریح کنیم:

 

۱- بازارهای مرتبط را تحلیل کنید

ابتدا حواستان به بازارهای خاصی که ایده استارتاپی شما در آنها قابل اجرا است توجه کنید.
ببینید نیازهای صنعت و مشتریان آنها چیست؟ آیا مشکل حل نشده‌ای در آن صنایع هست؟ آیا ایده استارتاپی شما، راه حل و یا بهبودی برای وضعیت فعلی آنها ارائه می کند؟ می‌توانید به بزرگان و سازمانهای مسئول یا مجلات و نشریات هر صنعت مراجعه کنید تا آخرین اطلاعات مربوط به روندهای جدید را بدست آورید.
برای مثال تک کرانچ که یک وبلاگ عالی درباره تکنولوژی است و درباره آخرین محصولات و آخرین اخبار فناوری جهان صحبت می‌کند، همچنین استارتاپهای جدید و در حال راه‌اندازی و ورود به بازار را معرفی می‌کند.

نمونه الهام بخش دیگر وبسایت TED است که با شعار بسیار شناخته شده “ایده‌هایی که ارزش انتشار دارند” معروف است.
این سایت که مجموعه‌ای از سخنرانی های با ارزش است گنجینه ای است از اسرار و اطلاعات درباره هرچیزی که تصورش را بکنید. متخصصان در حوزه های خاص و متنوع دور هم جمع می‌شوند تا دیدگاههای با دیدگاههای هم آشنا شوند.
سخنرانان حدود ۱۸ دقیقه زمان دارند که از آخرین پیشرفتهای تخصصی تا مباحث اجتماعی باشد صحبت کنند و دانش همدیگر را افزایش دهند.
مطمئناً بعد از دیدن ویدئوها و حتی مشارکت در گفتگو ها بیش از هر وقت دیگری الهام خواهید گرفت.

 

۲- ایده هایتان را بنویسید و بسط دهید

در این مرحله نیازها یا حوزه های قابل بهبودی که پیدا کرده‌اید را یادداشت کنید. توسط نرم افزاری مثل Evernote ایده‌ها را جمع‌آوری کنید.
با این ابزار می‌توانید خلاصه صفحات، تصاویر، اسناد ضمیمه و حتی اسلایدهای پاورپوینت را ذخیره کنید. می‌توانید  در پلتفرم های مختلف مثل ویندوز، اندروید، ios انواع مختلف یادداشت ایجاد کنید و با یک کلیک ساده روی دکمه Sync یادداشتهای خود را روی همه پلتفرم های مختلف همگام سازی کنید. البته به زبان انگلیسی است.

 

۳- انجام تحلیل رقابتی

برای مقایسه کسب و کارتان با رقبا و پیش بینی میزان مقاومت خود در برابر کسب و کارهای دیگر تحلیل رقابتی روش بسیار خوبی است.
این روش به شما کمک می کند تا فضاهای خالی که توسط دیگران دست نخورده را پیدا کنید و به نوعی برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمائید.

 

۴- کسب و کار خودتان را در قالب مدل درآورید

نوشتن یک طرح کسب و کار خسته کننده‌ بوده اما استفاده از بوم مدل کسب و کار لذت بخش است.
در واقع قالبی است که یک مدل کسب و کار یک صفحه‌ای را به شما می‌دهد. به راحتی می‌توانید به آن اضافه کنید یا از آن کم کنید.
به راحتی می‌توانید ۹ بخش تشکیل دهنده آن را در یک نگاه ببینید. این بخشها شامل بخشبندی مشتریان، ارزشهای پیشنهادی، کانال‌ها، روابط مشتری، مدلهای درآمدی، منابع کلیدی، فعالیتهایی که ایجاد ارزش می‌کنند، شرکای کلیدی و ساختار هزینه هستند.

 

۵- ایجاد، طراحی، طرح بندی قالب و بعد  تست 

تکمیل بوم مدل کسب و کار و پر کردن اجزاء مختلف آن با آزمون و خطاهای مختلف در دنیای واقعی مدت زیادی طول خواهد کشید.
با ابزارهای آنلاینی مانند Balsamiq و Framebox می‌توانید قالبها و چهارچوبهایی در فرمت های مختلف مانند JPG و یا PDF ذخیره کنید. یک سری دکمه و اجزای اپلیکیشن وب برای انتخاب ایجاد شده‌اند که می‌توانید به آسانی در طرح خود قرار دهید.
اگر می‌خواهید بازخورد دیگران را در مورد قالب خود داشته باشید؟ InfluenceApp بهترین را پیش پای شما می‌گذارد. می توانید طرح خود را در فرمت‌های مختلف آپلود کنید و بقیه اسناد را به شکل کامل ضمیمه کنید.
همچنین نظرات خود به راحتی در خصوص عناصر طراحی با همتایان خود از طریق اشتراک لینک تبادل کنید.

۶- بازار را بررسی کنید

هیچ کسب و کاری نباید بدون بررسی بازار راه‌اندازی شود. وبسایت‌هایی مانند پرس لاین این امکان را به شما می‌دهند که پرسشنامه های آنلاین ایجاد کنید و لینک آنها را برای مخاطبان خود بفرستید.
به راحتی با این روش می‌توانید فراتر از محدودیت‌های تحقیقات میدانی عمل کرده و پا را از مرزها فراتر بگذارید. همچنین می‌توانید قبل از اینکه MVP خود را تهییه کنید یک جلسه کانونی تشکیل دهید.
افراد را از دموگرافی‌های مختلف مخاطبانتان خود دعوت کنید. از این طریق می‌توانید به موارد زیر برسید:

  • پیدا کردن اولین تصور مصرف کننده از محصول یا خدمات بر اساس کمپین بسته بندی و بازاریابی
  • جمع آوری بازخورد زمان واقعی مشتری در مورد مزایا و محدودیتهای محصول
  • بهینه سازی استراتژی های بازاریابی محصول و بهبود آن قبل از ارائه نهایی

 

۷- توسعه محصول نهایی

در این مرحله باید تغییرات و تنظیمات لازم برای ایجاد محصول نهایی انجام شوند. نرم افزارهای مختلف مدیریت پروژه هستند که با آنها می‌توانید محصول نهایی را ایجاد کنید.
Trello و Agile Zen توصیه های خوبی هستند. الگوی تولید محصول به مرحله های مختلف تقسیم می‌شود و هر بخش به یک فرد اختصاص داده می‌شود.
وظایف را می‌توان از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل کرد، به عنوان مثال از حالت “در صف انجام” به “تأیید شده”. به این ترتیب تصویری بسیار واضح از پیشرفت هر بخش پروژه و آنچه که باید انجام شود، خواهید داشت.

 

۸- بازخورد مشتریان و اندازه گیری نتایج کسب و کار خود

در کسب و کار ابهامات و ریسک‌های زیادی وجود دارد، با همه اینها لازم است که به نتایج مورد نظر برسید. اما اگر کارها درست پیش نروند، چه می شود؟ افزونه Kiss insights به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان خود برسید.
آن را در وبسایت خود نصب کنید و وقتی که مخاطب به صفحه اصلی شما هدایت می‌شود، با سوالاتی مواجه می‌شود. به راحتی می‌توانید مخاطبی را که مورد بررسی است تحت نظارت داشته باشید.
یکی دیگر از ابزارهایی که نباید از دست بدهید، Kiss metrics است. رفتار بازدیدکننده، گشت و گذار و خرید او را ثبت می‌کند و اطلاعات ارزشمندی از قبیل اینکه مخاطب از کجا با شما آشنا شده را در اختیارتان قرار می‌دهد.
این اطلاعات مفید  کمک می‌کند تا استراتژی های بازاریابی و ناوبری سایت خود را بهبود ببخشید. این مرحله و مرحله هفتم دوباره و چندباره تکرار می‌شوند، به خاطر این که لازم است کسب و کار شما دائماً گسترش یافته و با بازار سازگار شود.


 

سپاس از همراهی شما heart

نرم افزار مدیریت پروژه طیف وسیعی از راه حل ها را توصیف می کند که به افراد و تیم ها اجازه می دهد مسیر پیشرفت پروژه های پیچیده را از زمان تایید آنها تا تکمیل و یا راه اندازی آنها پیگیری کنند.

نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین فارسی . نرم افزار مدیریت پروژه فارسی. نرم افزار مدیریت پروژه. مدیریت پروژه. تسکولو ، نرم افزار مدیریت پروژه تسکولو



کلمه کلیدی :

مراحل ایجاد ایده استارتاپی و توسعه آن

نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام