مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/04/13_14:36

تعریف مدیریت منابع انسانی HRM


اکثر ما با واژه مدیریت منابع انسانی، روابط کارکنان و مدیریت پرسنل استفاده‌شده در مطبوعات و البته متخصصان صنعت آشنا هستیم. هر زمان که این اصطلاحات به گوش ما می‌رسد، تصاویری از مدیران کارآمد که به‌طور جدی در مورد کارشان در دفاتر فعالیت می‌کنند برای ما تداعی می‌شود.

اینجا، به این سوآل که مدیریت منابع انسانی چیست؟
با ارائه یک شکل کلی از موضوع و معرفی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های فعال امروزی، پاسخ می‌دهیم.

با ارائه یک شکل کلی از موضوع و معرفی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های فعال امروزی، پاسخ می‌دهیم. واقعیت این است که در زمینه مدیریت منابع انسانی مطالب بسیار زیادی موجود است و در واقع «هنر و دانش مدیریت منابع انسانی» پیچیده است. ما اصطلاح «هنر و دانش» را برای مدیریت منابع انسانی انتخاب کردیم چرا که این موضوع هم هنر مدیریت افراد با استفاده از رویکردهای خلاقانه و جدید است و هم دانشی است که به‌دلیل کاربرد دقیق این تئوری مورد نیاز است.

مدیریت پروژه

همان‌طور که در فوق گفته شد، فرایند تعریف مدیریت منابع انسانی ما را به دو تعریف متفاوت هدایت می‌کند. تعریف اول مدیریت منابع انسانی، فرایند مدیریت افراد در سازمان‌ها به شیوه‌ای ساختار یافته و کامل است. این امر شامل زمینه‌های استخدام کارکنان،  حفظ آنها ، تنظیم و مدیریت پرداخت و مزایا، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر و مراقبت خروج از شرکت برای جمع کردن فعالیت‌ها است. این تعریف سنتی مدیریت منابع انسانی است که بعضی از متخصصان را به تعریف آن به‌عنوان یک نسخه مدرن از تابع مدیریت پرسنل که قبلاً استفاده شده است، هدایت می‌کند.

تعریف 

مدیریت منابع انسانی شامل مدیریت افراد در سازمان‌ها از دیدگاه کلان است یعنی مدیریت افراد به شکل یک رابطه جمعی بین مدیریت و کارکنان. این رویکرد بر اهداف و نتایج عملکرد مدیریت منابع انسانی متمرکز است. این موضوع بدان معنی است که عملکرد منابع انسانی در سازمان‌های حال حاضر با مفاهیم افراد توانمند، توسعه افراد و تمرکز بر روی ایجاد «روابط کاری» برای مدیران و کارکنان مواجه است.

این تعاریف بر تفاوت بین مدیریت کارکنان در پاراگراف دوم و مدیریت منابع انسانی که در پاراگراف سوم تعریف شد، تاکید دارد. در یک جمله، مدیریت کارمندان اساساً دارای محور «نیروی کار» است در حالی‌که مدیریت منابع انسانی دارای محور «منابع» است. تفاوت کلیدی مدیریت منابع انسانی در زمان‌های قبل ، اهمیت دادن به اهداف مدیریت در ایجاد و استقرار افراد و تأکید بیشتر بر برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل است.

مدیریت پروژه

در هر تعریف جهت پاسخ به سؤال «مدیریت منابع انسانی چیست؟»، مشاهده می‌کنیم که عنوان مهم، افراد حاضر در سازمان‌ها هستند. جای تعجب نیست که برخی از MNCها (شرکت‌های چندملیتی)، مدیران منابع انسانی را به‌عنوان مدیران مردمی، افراد توانمند و مدیریت مردم می‌خوانند. در سازمان‌های قرن بیست و یکم، مدیر منابع انسانی یا مدیران مردمی، به‌عنوان کسی که دارای فعالیت‌های شرح داده شده به‌طور سنتی و قدیمی است، مطرح نمی‌شود. در واقع، اکثر سازمان‌ها دارای بخش‌های مختلفی هستند که با کارمندان، حقوق و دستمزد، نگهداری و غیره مواجه هستند. در عوض مدیر منابع انسانی، مسئول مدیریت انتظارات  و خواسته های کارکنان نسبت به اهداف مدیریت و هماهنگ کردن هر دو برای اطمینان از تحقق اهداف کارکنان و مدیریت است

بیشتر بدانید
برای آشنایی بیشتر با مفهوم اینجا کلیک کنید.

 

در نهایت، این مقاله به‌طور خلاصه به موضوع مدیریت منابع انسانی اشاره دارد و به‌عنوان مقدمه‌ای برای مدیریت منابع انسانی ارائه شده است. موضوعات دیگری که در این زمینه در سایر مقالات وجود دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد. مفاهیم مهم مدیریت منابع انسانی شامل موارد زیر است:

• اهمیت مدیریت منابع انسانی 
• حوزه مدیریت منابع انسانی 
• فرآیندهای مختلف در مدیریت منابع انسانی
• برنامه‌ریزی منابع انسانی چیست؟
• عملکرد مدیریت منابع انسانی
• توابع مدیریت منابع انسانی
• نقش کارکنان مدیر منابع انسانی
• نقش مدیریت منابع انسانی در توسعه رهبری
• نقش منابع انسانی در توانمندسازی افراد
• مدیریت استعداد و مدیریت منابع انسانی
• مدیریت عملکرد به‌عنوان یک مفهوم مدیریت منابع انسانی
• استراتژی‌های استخدام
• استراتژی‌های حفظ افراد

شرکت مهندسی الکترونیک گام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی پروژه های زیر ساختی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد.  آرسس با تعریف نیازمندی ها و مشخصات انحصاری جهت هر کدام از مشاغل و صنایع مختلف ، شرکت ها ، ادارات و نهاد ها سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی به طور جداگانه ، بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.سازوکارهای مبتنی‌بر مدیریت پروژه چارچوب اصلی آرسس را تشکیل می‌دهند که در آن، مجموعه‌ای کامل از ابزارهای برنامه‌ریزی و کنترل هوشمند پروژه تحت رابط گرافیکی قوی ارائه می‌گردد. 



کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه

نام نویسنده :ا.رامفر