مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/04/19_8:46

بازاریابی چابک


بازاریابی چابک

بازاریابی چابک (Agile Marketing) مفهومی است که ریشه سازمان های چابک را نشان می دهد.
در این مقاله کوتاه تلاش میکنیم با بررسی سازمان های چابک به تعریف مفهوم بازاریابی چابک بپردازیم.

مدیریت پروژه

امروزه، شاهد تغییرات اساسی و ریشه ای در وضعیت بازار و اقتصاد هستیم. فکر می کنم با من هم نظر باشید که در حال حاضر با نوسانات زیادی در بازار کسب و کار روبرو هستیم. یک روز فروش خوبی داریم و در روز دیگر فروش ما به اندازه تامین هزینه های جاری کسب و کارمان هم نیست. بازاریابی چابک رویکردی جدید در بازاریابی است که از توسعه سریع الهام می گیرد. در زیر به برخی از مواردی که از استراتژی بازاریابی چابک انتظار می رود، اشاره می کنیم:

🔺 قابلیت ایجاد تغییرات لازم در طول اجرای یک برنامه بازاریابی
🔺 تکرار سریع عملکردهای صحیح در طی کمپین های بزرگ بازاریابی
🔺 آزمایش کردن سریع گزینه های پیش رو در برنامه بازاریابی
🔺 کسب تجربه های کوچک اما متعدد در طی چالش بزرگ
🔺 همکاری تنگاتنگ و نزدیک در بین سلسله مراتب سازمان

چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیط بیرونی سازمان است. همانند تولید کنندگان، همه سازمانها و کسب و کارها مجبورند که برای رقابت در قرن بیست و یکم به دنبال چابکی باشند چرا که سازمان مدرن امروزی با فشار رو به افزایش جهت پیدا کردن راههای جدید رقابت کارآمد، در بازار پویای امروز رو به رو میشود .
 

بیل گیتس بنیان گذار و مدیر مایکروسافت می گوید: اگر سازمان ها بتوانند با چابکی و زیرکی سازوکارهایی ایجاد، تحول و دگرگونی را در خود ایجاد کنند دیگر نباید نگران آینده غیر قابل پیش بینی در بازار هدف خود باشند. به عبارت دیگر او معتقد است که سازمان ها باید سریعتر از همه رقبای خود، فرایند ها، قیمت ها، محصولات و یا خدمات خود را تغییر دهند. اهداف بازاریابی چابک بهبود سرعت، قابلیت پیش بینی، شفافیت و سازگاری برای تغییر عملکرد بازاریابی در دنیای تجاری امروز است.
بازاریابان چابک معمولاً از مجموعه قوانین خاصی پیروی می کنند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • بالاترین اولویت در میان بازاریابان چابک، راضی کردن مشتری از طریق ارائه به موقع و پیوسته خدمات بازاریابی است که باعث حل مشکلات او می شود.
  • آنها از تغییر ، استقبال و برای آن برنامه ریزی می کنند و این باور را دارند که توانایی شان در پاسخ سریع به تغییر، یک مزیت رقابتی است.
  • بازاریابان چابک، برنامه های بازاریابی را در اغلب موارد، از هر چند هفته تا دو ماه، با اولویت زمانی کوتاهتر ارائه می دهند.
  • بازاریابی قوی نیاز به هم ترازی نزدیک با کسب و کار دارد. و فروش و توسعه به افراد انگیزه می دهد برنامه های بازاریابی بزرگ خلق کنند. به آنها محیط و حمایتی که نیاز دارند را بدهید، به آنها میدان بدهید و به آنها اعتماد کنید تا کار را به درستی انجام دهند.
  • بازاریابی چابک، نیازمند نگه داشتن یک روند ثابت است.
  • در استراتژی بازاریابی چابک، از شکست نباید بترسید، فقط دو بار به یک شیوه شکست نخورید.
  • توجه مداوم به اصول بازاریابی باعث افزایش چابکی است.

توجه داشته باشید که بازاریابی چابک یک فرایند تکراری است و در آن مکرراً بازخوردهای بازار ارزیابی می شود و در این نوع استراتژی، توانایی واکنش نشان دادن به شرایطِ در حال تغییر بازار وجود دارد.

چگونه دفتر مدیریت پروژه چابکی داشته باشیم؟ 

در فضای کسب و کار، دفتر مدیریت پروژه محبوبیت چندانی ندارد. از دفتر مدیریت اغلب به عنوان «سربار مدیریت پروژه» یاد می‌­شود، بسیاری PMO را باعث اتلاف وقت و بودجه شرکت ها می‌­دانند و معتقدند دفاتر موجود با ایجاد قوانین سختگیرانه مانع بهره‌­وری و کارایی روندهای سازمان می‌شود. اگر عادلانه نگاه کنیم، انتقادات واقعیت دارند، در خیلی از شرکت­‌ها دفتر مدیریت پروژه به‌جای تمرکز بر تحویل محصول پروژه، صرفا به استانداردها و تطابق با اصول مدیریتی می‌پردازند. به‌کارگیری از اصول مدیریت چابک می‌تواند راه حلی مناسب برای رفع این ضعف باشد.

مدیریت پروژه

برای رفع این انتقادات باید تلاش شود تا دفتر مدیریت پروژه از قالب ناکارآمد خود فاصله بگیرند تا با به‌کارگیری اصول چابکی و استخدام یک رهبر چابک ، دلسوز و همچنین استفاده از آموزش برای خارج کردن فضای پروژه از قالب مرسوم به این هدف برسد.

حال برای پیاده سازی دفتر مدیریت پروژه چابک، 5 اقدام باید صورت بگیرد:

  1. بهینه سازی خودکارسازی (اتوماسیون) PMO با بهبود مداوم
  2. ایجاد و به اشتراک گذاشتن چشم انداز PMO و نقشه راه
  3. آموزش و ارائه راه حل،مشاهدات ساده کافی نیست
  4. ارائه پارامترهای روشن برای ایجاد هماهنگی
  5. با بازخوردهای سریع در مورد تغییرات، شفافیت کامل را دنبال کنید

بیاید تمرکزمان را بر مفهوم خودکارسازی (اتوماسیون) و بهبود مستمر قرار دهیم. تمام آیتم‌های استاندارد موجود در PMO را در نظر بگیرید و روح اتوماسیون را در آنها بگنجانید.

به عنوان مثال، تهیه گزارش­‌های صورت وضعیت در بسیاری از شرکت ها کاری دشوار است. شما ممکن است این سوال را بپرسید: «آیا ما واقعا به گزارش های صورت وضعیت نیاز داریم؟» در واقع در بسیاری از موارد، نیازی نداریم. با این حال، هنگام کار با قرارداد های شخص ثالث، گزارش ها ابزار اصلی پیگیری آیتم های قراردادی هستند. فراهم کردن سطح مناسب جزئیات برای ذینفعان، تمرینی برای جلوگیری از ارائه گزارش صورت وضعیت نامناسب است.»

راه حل: تحویل خلاصه اجرایی (executive summary) و معیارها را در داشبوردها به‌صورت اتوماتیک خلاصه کنیم.

در این مرحله اقدامات مربوط به مدل اتوماسیون PMO اعمال می شود:

برنامه ریزی– با ذی­نفعان اصلی است که کمبودها را در گزارش اصلی احساس می‌کنند.

طراحی – فرآیند گزارش را بر اساس بازخوردها طراحی کنید.

تأیید – روند گزارش را به گروه مشخصی از ذی‌نفعان برای گرفتن بازخورد نشان دهید.

ساخت – پس از توافق بر مجموعه ایی از پیشرفت های اولویت بندی شده، آنها را پیاده سازی کنید.

انتشار – قالب جدید گزارش و روند را منتشر کنید.

خودکار (Automate) – تمرکز بر روی به حداقل رساندن حجم کار برای افراد. به عنوان مثال: ویژگی های بارگذاری خودکار (نام پروژه، بودجه، تاریخ پایان پایان SOW، و غیره)، توسعه نمودارهای خودکار / نمودار، یادآوری خودکار گزارش های گم شده / دچار تاخیر، داشبورد اتوماتیک از معیارهای گزارش (بودجه، برنامه، دامنه، کیفیت، ارزش)

تنظیم – جمع آوری بیشتر بازخورد و بازگشت به برنامه برای هر پیشرفت اولویت بندی شده باقی مانده

جمع بندی

خودکار‌سازی بعضی مراحل در تحویل گزارش و ارائه مهمترین بخش ها به سطوح مناسب رهبری، هماهنگی و انسجام بالاتری را به‌وجود می‌­آورد، اما نمی‌تواند جای خلاقیت فرستنده گزارش را بگیرد. این تنها یک گام برای تبدیل PMO از یک کاهنده بهره وری به یک یاری‌­رسان سازمانی است و باعث شفافیت تحویل به‌منظور تصمیم گیری سریع و با ارزش میشود.

با بکار گیری سبک مدیریت پروژه چابک محصول بیشتر به خواسته‌های مشتریات نزدیک می گردد، حتی اگر خواسته ها متغیر باشد، رضایت بیشتر مشتری از نتایج کار افزایش می یابد، هزینه و زمان و ریسک خواسته‌های مشتری کاهش می یابد.

شرکت نرم افزار مدیریت پروژه:

شرکت الگام در زمینه ارائه نرم افزار مدیریت پروژه آرسس فعالیت میکند. این شرکت خدمات خود را با قیمت مناسب و کیفیت مناسب ارائه میدهد.
برای برقراری ارتباط با مشاوران شرکت الگام، از طریق تماس با ما اقدام نمایید :
026-32775620 _ 021-44142677 

 


برچسب ها :

مدیریت پروژه

کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه

نام نویسنده :مسعودیفر.الگام