مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/06/26_9:37

تعریف شبکه سازی در مدیریت


شبکه سازی یکی از حیاتی ترین مهارت هایی است که هر مدیری و در کل هر فردی که کسب و کاری دارد، باید به آن مسلط باشد. برای شبکه سازی قوی باید مهارت های ارتباطی را بلد باشید و به خوبی بدانید که چگونه باید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.

شبکه سازی چیست؟

هنر ساخت روابط موثر و سازنده، با افرادی که می توانند برای کسب وکار ما تاثیر گذار باشند شبکه سازی گفته می شود

شبکه سازی با ارتباط دوستی فرق میکند. هرچند نکات مشترک زیادی دارند اما ارتباط دوستی چیزی فراتر از شبکه سازی است و با اهداف همدلی ، همدردی و دریافت حس خوب برقرار می شود. اما در شبکه سازی، شما با افرادی ارتباط برقرار می کنید که قصد دارید با آن ها اطلاعاتی را تبادل کنید، از تجربیات آنان استفاده کنید و با کمک این کار افراد توانایی های خود را گسترش و کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

شبکه سازی موفق ، مزایای زیادی را برای شما و کسب و کارتان به ارمغان می آورد. شما با شبکه سازی موفق ، انرژی و زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف را تا حد زیادی کاهش می دهید. مثلا افراد دارای شبکه ارتباطی خوب می توانند بهترین پیشنهاد های شغلی را دریافت کنند چون به راحتی توانسته اند در شبکه ارتباطی خود به خوبی خودشان را پرزنت و توانایی های خود را به نمایش بگذارند.

و یا صاحبان کسب و کار توانسته اند برترین پیشنهاد های رشد را از شبکه های ارتباطی خود دریافت کنند. چون افراد تجارب ارزشمند خود را در شبکه ارتباطی خود به راحتی در اختیار دیگران قرار می دهند.

افراد دارای شبکه ارتباطی خوب می توانند فرصت های رشد و موقعیت های بسیار بیشتری نسبت به بقیه افراد به دست بیاورند.

مقاله مرتبط : یک راز کثیف مدیریت پروژه 

به عنوان یک مدیر، باید فردی تاثیر گذار و دارای شبکه ارتباطات قدرتمند باشید

♨️ نکات مهم زیر می توانند به شما در شبکه سازی کمک کنند


1 .در خارج از سازمان، در فعالیتهایی مشارکت کنید تاتصویری مناسب از شما در ذهن دیگران ایجاد کند
در گروه هایی که ارتباط بیشتری با نوع تخصص شما دارد عضویت و در گردهماییهای آنها حتما حضور داشته باشید. و همیاریهای داوطلبانه بسیاری با آنان داشته باشید. تجربه اندوزی و آشنایی با روشهای کارآمد مکالمه، و برقراری ارتباط در این مجامع، منجر به تقویت توانایی های شما در محل کار می شود. بنابراین مهارت ارتباطی در #مدیریت را به خوبی بیاموزید.

2 .اطرافیان خود را از افرادی انتخاب کنید که برای موفقیت در کسب وکارتان و در شغلتان، به آنها نیاز دارید
بر روی روابط خود با آنها سرمایه گذاری کنید و ارزشهای خود را با آنها به اشتراک بگذارید، تا بتوانید روابطی قدرتمند خلق کنید. زیرا افراد قبل از انکه دانش و اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذارند، باید از ارزشهای مشترک با شما اطمینان حاصل کنند. بنابراین داشتن ارزشها مشترک با اطرافیانتان از اهمیت بالایی برخوردار است.

3 .با افرادی ارتباط برقرار کنید که در برخی حوزه ها از شما قویتر باشند
ما شبکه سازی می کنیم که خودمان و کسب و کارمان را رشد بدهیم. اینکه با هرکسی آشنا شدیم سریعا شروع به شبکه سازی و برقراری ارتباط کنیم کار زیاد جالبی نیست و معمولا نفع و سودی برای ما ندارد. بنابراین باید کسانی را در دایره شبکه ارتباطی خود جای دهیم که از ما در برخی حوزه ها قویتر باشند که ما بتوانیم در آن حوزه ها خودمان را با کمک تجارب این افراد رشد دهیم.

4 .درخواست زود هنگام نداشته باشید
ممکن است بعد از آشنایی با یک فرد قدرتمند وسوسه شوید که درخواستی را از ایشان داشته باشید. اما باید بگویم اینکار به تمام شدن رابطه شما با او دچار میشود. همیشه یادتان باشد اول باید شما ببخشید و سخاوتمندانه کمکی را به او بدهید سپس از او درخواست کنید. به بیانی دیگر شما باید اول در حساب خود پس انداز کنید سپس بر پایه آن یک وام خوب دریافت کنید. شبکه سازی یک فرآیند بده بستان است.

5 .شبکه ارتباطی خود را پیگیری کنید
بسیار از افراد ارتباط خود را می سازند و بعد از آن را رها می کنند. اینکار در واقع هیچ کمکی به غنی شدن شبکه شما نمی کند. شبکه ارتباطی خوب نیاز به عمق دارد. بنابراین بعد از ساخت شبکه شروع کنید به عمیق تر کردن آن. به بهانه های مختلف می توانید تماس بگیرید و گپی با فرد مورد نظر خود بزنید. و کارهایی از این قبیل که می توانند ارتباط شما را عمیقتر کنند و آنان شما را فراموش نکنند.

6 .زمینه های مشترک بیابید
برای برقراری ارتباط بهتر است کاری کنید که طرف مقابل از خودش صحبت کند. یکی از مسیرهایی که باعث صحبت در مورد آن می شود پیدا کردن زمینه های مشترک است. چون افراد دوست دارند با افرادی که مثل خودشان هستند ارتباط برقرار کنند. مثلا یکی از تکنیک هایی که من استفاده میکنم این است که سعی میکنم بفهمم که طرق مقابلم اهل کجاست مثلا اگر هم استانی باشیم هم شهری باشیم و یا هم زبان ، موقعیت خیلی خوبی برای پشبرد ارتباط پیدا کرده ام. اگر در اینها مشترک نبودیم به دنبال هم رشته ای بودن می روم و … به همین ترتیب می توانید به دنبال زمینه های مشترک بگردید که بتوانید در موردش صحبت کنید.

 

شرکت نرم افزار مدیریت پروژه :

شرکت الگام در زمینه ارائه نرم افزار مدیریت پروژه آرسس فعالیت میکند. این شرکت خدمات خود را با قیمت مناسب و کیفیت مناسب ارائه میدهد.
برای برقراری ارتباط با مشاوران شرکت الگام، از طریق تماس با ما اقدام نمایید :
026-32775620 _ 021-44142677 



کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه

نام نویسنده :مسعودیفر.الگام