مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/05/15_9:37

مدیریت پروژه چه کمکی به استارت آپ ها میکند؟


بسیار سخت است تا پیش بینی کنیم کارها دقیقا به چه صورتی انجام میشوند، اما با برنامه ریزی سیستمی و نظام مند و دقیق ، می‌توان ابهامات را کم کرد و برای چالش‌ها و اتفاقات حاضر شد

مدیریت پروژه چه کمکی به استارت آپ ها می‌کند؟


استارت آپ‌ها نیز مثل هر کسب و کار دیگری به یک مدیریت پروژه موثر برای جلوگیری از شکست نیازمند هستند. شاید بسیاری فکر کنند استارت آپ‌ها مانند شرکت‌های بالغ به مدیریت پروژه نیاز نداشته باشند، اما بعد از مشاهده بسیاری از استارت آپ‌های جوان، اتفاق دیگری میوفتد ، موفقیت استارت آپ به مشخص کردن الزامات، برنامه‌ریزی صحیح، شناسایی ریسک‌ها و تحویل ارزش مورد انتظار ذنیفعان وابسته است، ذینفعانی که میتوانند مشتریان، سرمایه گذاران و یا شرکاری تجاری باشند.
 مدیریت پروژه در چهار موضوع به کمک استارتاپ‌ها می‌رود:
✅ مواجه با پیچیدگی
مدیریت پروژه در حقیقت یک راهکار اساسی برای مدیریت پیچیدگی در کار است. راهکاری که پیشرفت را تضمین می‌کند. مدیریت پروژه برای استارت آپ‎ها در همه مراحل، از جمله هنگام طراحی و بهبود وب سایت، کمپین‌های تبلیغاتی و توسعه یک نرم‌افزار به کار گرفته شود.
اگر استارت آپ به محیط داخلی خود اجازه دهد تا بدون هیچگونه مدیریتی تغییر داشته باشد، سازگاری در برابر فضای سخت محیط کسب و کار بسیار دشوار خواهد شد. اینجا جایی است که مدیریت پروژه با برنامه‌ریزی، اجرا و گرفتن بازخورد به استارت آپ کمک می‌کند تا کارهای خود را به شکلی اثر بخش مدیریت کند.
  
✅ بهبود ارتباطات
ارتباطات خوب و اهداف روشن ، پایه‌های پیشرفت هر سازمان میباشند. بدون ارتباطات مکرر، باز و صریح درباره اهداف، نحوه دور زدن موانع و مدیریت انتظارات، هر کسب و کاری با مشکل روبرو میشود.
مدیریت پروژه با ابزارهای ارتباطی قدرتمند به استارت آپ کمک مینماید تا پیشرفت خود را آسان کند. ابزارهایی مانند منشور پروژه، ماتریس گزارش نقش، ماتریس الزامات، ساختار شکست کار و … از جمله ابزارهایی هستند، که به سادگی وضعیت موجود را توصیف نماید و از بروز اشتباهات در مدیریت کارها جلوگیری میکنند.

مدیریت پروژه

✅ مدیریت ذینفعان
شناسایی ذینفعان از اولین گام های پروژه است (در استاندارد PMBOK نیز در گروه فرآیندی آغازین جای دارد)، ولی تا پایان پروژه دائما تکرار می‌شود تا همیشه مطمئن باشیم که تمام ذینفعان پروژه شناسایی میشوند. این اولین اقدام در راستای مدیریت آنان است. بدون در نظر گرفتن تمایلات ذینفعان (از جمله مشتریان و یا شرکای تجاری)، ممکن است، ارزش پیشنهادی محصول استارت آپ با نیاز آنها سازگار نباشد. مدیریت ذینفعان در مدیریت پروژه به استارت آپ‌ها کمک مینماید تا همراه ذینفعان خود را با پروژه ها درگیر مینمایند و در نهایت محصولی مطابق با نیاز آنها عرضه کنند.
✅ مدیریت ریسک
بسیار سخت است تا پیش بینی کنیم کارها دقیقا به چه صورتی انجام میشوند، اما با برنامه ریزی سیستمی و نظام مند و دقیق ، می‌توان ابهامات را کم کرد و برای چالش‌ها و اتفاقات حاضر شد.
پیش از اجرای یک پروژه، مدیر پروژه باید هدف را مشخص کند و اطمینان حاصل کند محصول نهایی با هدف هم خوانی خواهد داشت. رسیدن به این اطمینان بدون ارزیابی ریسک‌ها امکان پذیر نخواهد شد.
زمانی که محصول باید در زمان و بودجه محدود به درستی تحویل شود، اشتباهات هزینه‌های بیشتری  بر دوش استارتاپ‌ها ایجاد میکند . دانش مدیریت پروژه و درس‌آموخته‌های مدیران حرفه‌ای پروژه می‌توانند کمک شایانی به صاحبان استارت آپ‌ها مینماید.
برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید در سمینار از ایده تا استارت آپ، از استارت آپ تا سازمان که با همکاری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار میشود ، شرکت کنید.

چرا مدیران پروژه باید گواهی PBA را دریافت نمایند؟

حدود چهارسال از زمانی که موسسه مدیریت پروژه آمریکا (®PMI) گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (®PBA) را معرفی نموده است، می‌گذرد. سوالی که اینجا به وجود میاید، چرا باید تحلیل کسب و کار پای خود را به موسسه مدیریت پروژه باز کند؟
اگر وظایف یک مدیر پروژه را طبق راهنمای ®PMBOK بررسی کنیم، می‌بینم موفقیت پروژه وظیفه مدیر پروژه میباشد. وظیفه‌ای که فقط با برنامه ریزی و تقسیم کارها و کنترل آن میسر نمی‌شود. یک مدیر پروژه باید توانایی این را داشته باشد که  الزامات پروژه را شناسایی و مدیریت کند. از همین رو، گواهی PBA با هدف تقویت مهارت‌های فنی یک مدیر پروژه در مدیریت الزامات ایجاد شد.
طبق تحقیقات موسسه مدیریت پروژه (PMI)، مهمترین دلیل شکست پروژه ها نیز عدم جمع آوری صحیح الزمات میباشد. الزاماتی که می‌توانند مسیر پروژه را دگرگون کنند. مدیران پروژه در این فضا از همه بیشتر به مهارت تحلیل کسب و کار نیازمند میباشند.
در ادامه سه دلیل اصلی که یک مدیر پروژه باید برای گرفتن گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (PBA) اقدام کند آمده است.
✅ انتظارات سازمان
همانطور که دربالا گفته شد، سازمان‌ها از مدیران پروژه خود انتظار موفقیت پروژه را دارند. موفقیتی که با شناسایی الزامات پروژه و کسب و کار امکانپذیر می‌شود. نیازی به گفتن نیست، تجزیه و تحلیل کسب و کار با توجه به شباهتش به مدیریت پروژه، می‌تواند توسط مدیران پروژه قابل اجرا باشد. گواهی PBA نیز از همین رو ایجاد شده است.
✅ به روز بودن
دلیل دیگر این است که اکنون بسیاری از مدیران پروژه در سازمان‌ها به عنوان مدیر محصول فعالیت مینمایند. شغلی که علاوه بر نیاز به مهارت‌های یک مدیر پروژه به مهارت های یک تحلیل گر کسب و کار نیاز دارد . داشتن گواهی PBA این کمک را به مدیر پروژه می‌کند تا آسان تر کارهایی مانند این  را مدیریت کند.
✅ دشواری گرفتن گواهی
تمامی افرادی که این گواهی را دریافت کرده اند، به دشواری آن بسیار تاکید داشته اند. برای گرفتن این گواهی شما باید چندین منبع آموزشی را مطالعه کنید و در امتحانی به مدت دو ساعت، به دویست سوال پاسخ دهید. سوالاتی که کاملا مفهومی و موقعیتی هستند و شما باید بهترین پاسخ را مشخص کنید. این دشواری شاید شما را به گرفتن گواهی ترغیب کند، شاید هم انگیزه شما را کم کند. اما نکته این است، هر کسی نمی‌تواند این گواهی را دریافت کند. اگر می‌خواهید تفاوت خود را با دیگر مدیران پروژه نشان دهید، این گواهی بسیار مناسب شماست.


گرفتن گواهی حرفه‌ای در تحلیل کسب و کار (PBA) یک راه فوق العادست تا مسیر شغلی خود را بهبود بخشید. گواهی که «نه گفتن» به شما را بسیار سخت خواهد کرد و مسیر شما را برای موفقیت در فضای کسب و کار هموار خواهد کرد.

شرکت مهندسی الکترونیک گام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی پروژه های زیر ساختی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد.  آرسس با تعریف نیازمندی ها و مشخصات انحصاری جهت هر کدام از مشاغل و صنایع مختلف ، شرکت ها ، ادارات و نهاد ها سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی به طور جداگانه ، بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.سازوکارهای مبتنی‌برمدیریت پروژه چارچوب اصلی آرسس را تشکیل می‌دهند که در آن، مجموعه‌ای کامل از ابزارهای برنامه‌ریزی و کنترل هوشمند پروژه تحت رابط گرافیکی قوی ارائه می‌گردد. 



کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه مدیریت پروژه

نام نویسنده :مسعودیفر.الگام