مدیریت پروژه تاریخ ثبت : 1397/10/23_16:22

معرفی مدیریت پروژه


پروژه ها اغلب به عنوان وسیله ای جهت دستیابی به برنامه ی راهبردی سازمان اجرا می شوند.

تاریخچه مدیریت پروژه 

زمانی فلسفه، منطق، فیزیک، شیمی و ریاضیات را حوزه واحدی میدانستند و اندیشمندانی بودند که مثلا فیلسوف نامیده میشدند و به تمام این حوزه ها تسلط داشتند. زمانی کشتی ساز و بنا نیز مانند یک مجسمه ساز، هنرمند نامیده می شدند، زیرا حوزه های کاریشان از آن چه امروزه هنر می نامیم تفکیک نشده بود.

 مدیریت پروژه

به تدریج با گذشت زمان و رشد علوم و مهارتها وضعیتی حاکم شد که تسلط بر تمام آن حوزه ها برای یک نفر ممکن نبود. مثلا دیگر یک فیلسوف نمی توانست در کنار فیلسوف بودن( به معنای امروزی)، ریاضیدان و فیزیکدان و ستاره شناس نیز باشد. به همین علت هر کدام از اندیشمندان گروهی از این علوم و مهارتها را با توجه به علاقه مندی خود انتخاب کردند و توجه خود را معطوف به همان حوزه کردند و به تدریج آن چه قبلا حوزه ای واحد دانسته می شد به تناظر جبهه گیری های اندیشمندان تفکیک شد و علوم به حوزه هایی مانند فیزیک، شیمی و ریاضیات خرد شدند. این روند همچنان ادامه پیدا کرد و به عنوان مثال فلسفه و منطق چند قرن بعد از آن از یکدیگر جدا شدند و حوزه های متفاوتی را تشکیل دادند.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه نیز از گذشته های دور وجود داشته است ولی همراه با دانش و مهارت های دیگر به کار می رفت. قدمت مدیریت پروژه ها، به حداقل 4500 سال پیش برمی گردد. سازندگان اهرام مصر و معابد مایا در آمریکای مرکزی اغلب به عنوان اولین مدیران پروژه دنیا محسوب می شوند. آن ها هیچ یک از تکنیک های PERT و CPM که در اواخر دهه 1950 توسعه یافتند، وجود نداشتند. با این وجود توانستند با ابزار های ساده آن زمان پروژه های پیچیده ای را به خوبی مدیریت کنند و به نتیجه برسانند. پیدایش مدیریت پروژه به عنوان یک علم یا مجموعه ای از تکنیک ها از جنگ جهانی اول آغاز شد به طوری که در سال 1917 آقای هنری ال.گانت نمودار گانت(Gantt Chart) را ابداع کرد.

مدیریت پروژه

امروزه تمدن بشری به مرحله ای رسیده است که باید مدیریت پروژه از تخصص های دیگر جدا شود و به شکل حوزه ای مستقل رشد کند.  در سال های اخیر زمینه جدایی مدیریت پروژه از حوزه های دیگر و استقلال آن آغاز شده است. هرچند که این روند هنور در هیچ کجای جهان کامل نشده است. قطعا تا مدتی دیگر مدیریت پروژه در کشورهای پیشرفته به مهارت و تخصصی مستقل تبدیل می شود و کشورهای دیگر نیز بسته به شرایطشان بعد از مدتی روند مشابهی را در پیش خواهند گرفت.سازمان ها کار انجام می دهند. کار عموما در بر گیرنده عملیات و پروژه می باشد؛ هرچند ممکن است این دو هم پوشانی داشته باشند. عملیات و پروژه ها در بسیاری ویژگی ها سهیم می باشند؛ برای مثال آنها: 

توسط افراد انجام می شوند.

با منابع محدود مقید شده اند.

برنامه ریزی، اجرا و کنترل می شوند.

پروژه ها اغلب به عنوان وسیله ای جهت دستیابی به برنامه ی راهبردی سازمان اجرا می شوند. عملیات ها و پروژه ها در اصل از آنجا متفاوت می شوند که عملیات ها پیوسته و تکراری هستند، در حالی که پروژه ها موقتی و یکتا می باشند.

شرکت مهندسی الکترونیک گام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی پروژه های زیر ساختی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد.  آرسس با تعریف نیازمندی ها و مشخصات انحصاری جهت هر کدام از مشاغل و صنایع مختلف ، شرکت ها ، ادارات و نهاد ها سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی به طور جداگانه ، بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.سازوکارهای مبتنی‌بر مدیریت پروژه چارچوب اصلی آرسس را تشکیل می‌دهند که در آن، مجموعه‌ای کامل از ابزارهای برنامه‌ریزی و کنترل هوشمند پروژه تحت رابط گرافیکی قوی ارائه می‌گردد.



کلمه کلیدی :

مدیریت پروژه

نام نویسنده :سپیده شاه مرادی. الگام